”Jag vill hellre lära mig läsa pÃ¥ svenska”

MÃ¥nga av vÃ¥ra flersprÃ¥kiga elever uttrycker att de inte har lust att läsa böcker pÃ¥ sitt modersmÃ¥l. Ibland är det fullt begripligt att det inte lockar – kanske finns det bara nÃ¥gra enstaka böcker att välja mellan i skolbiblioteket, eller inga alls. Och om de finns ser de kanske inte sÃ¥ roliga ut. Det kan ocksÃ¥ vara den rÃ¥dande inställningen, bÃ¥de hemma och i skolan, att det är svenskan som ska prioriteras. Men vet ni vad?! Det finns ett mycket starkt forskningsstöd för tanken att modersmÃ¥let har stor betydelse för sprÃ¥kutvecklingen i ett andra, eller tredje, sprÃ¥k. AlltsÃ¥: kunskaper och förmÃ¥gor i ett sprÃ¥k (modersmÃ¥let) spiller över på  nästa sprÃ¥k (svenskan). Här i vÃ¥r blogg kommer vi framöver att skriva om och länka till forskning som visar pÃ¥ modersmÃ¥lets betydelse och flersprÃ¥kighetens möjligheter.

Kommentarer är stängda.